Zo voeg je een LinkedIn leadformulier toe

MasjaSlootweg wervende kopregel bedanktpagina 400 x 450

Masja Slootweg

We willen als ondernemer allemaal leads aantrekken via LinkedIn. En dat is weer iets eenvoudiger geworden via het leadformulier dat onlangs is toegevoegd aan je bedrijfspagina. Het mooie van zo’n leadformulier is dat LinkedIn al automatisch alle invulvelden voor de aanvrager invult. Zeker handig als je je realiseert dat zo’n 80% van de LinkedIn-gebruikers via de mobiele app actief is en dat het altijd drempelverhogend werkt als ze op mobiel hun gegevens moeten invullen.

Dus: heb je een gratis weggever of wil je iets anders aanbieden? Voeg dat het leadformulier toe aan je LinkedIn-bedrijfspagina. In dit blog leg ik je uit hoe je dat doet!

Wat is een LinkedIn leadformulier?

Een leadformulier kennen we al een tijd van LinkedIn adverteren. Als je vanuit de advertentie iets wilt aanvragen (denk aan een weggever zoals een E-book, videoserie of bv. een whitepaper), dan word je bij gebruikmaking van een leadformulier niet doorgeleid naar de website, maar dan opent er een pop-up waar LinkedIn al automatisch de gegevens van de aanvrager in heeft geplaatst. Denk hierbij aan voornaam, achternaam en e-mailadres. Deze gegevens zijn uiteraard bekend bij LinkedIn zodra een gebruiker is ingelogd in zijn/ haar account.

Zoals gezegd is het een super effectieve oplossing want de mobiele gebruiker kan simpelweg door op de verzendknop te klikken iets aanvragen. En nu is deze optie dus ook toegevoegd aan LinkedIn bedrijfspagina’s. Ik zou zeggen: maak er gebruik van. Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Of de optie ook voor persoonlijk LinkedIn profielen wordt uitgerold, dat denk ik eerlijk gezegd niet. Je verzamelt namelijk als bedrijf e-mailadressen en niet zo zeer als persoon.

Hoe voeg je een LinkedIn leadformulier toe aan je bedrijfspagina?

Dat doe je in een aantal stappen. Ik zal ze hieronder een voor een met je doornemen

Stap 1: Ga naar je LinkedIn bedrijfspagina en zorg dat je als beheerder actief bent
Stap 2: Klik op de blauwe knop ‘Pagina bewerken’
Stap 3: In de pop-up die nu verschijnt klik je in het linkermenu op ‘Leadformulier’

Stap 4: Activeer deze optie door het schuifje naar rechts te verplaatsen

Stap 5: Kies de juiste Call to action, die passend is voor wat jij wilt aanbieden. Je kunt kiezen uit:
– Contact opnemen met sales
– Gratis demo aanvragen
– Gratis proeflidmaatschap starten
– Aan de slag

Stap 6: Je vult de url in van je privacyverklaring die op je website staat (verplicht item vanwege de AVG)
Stap 7: Geef je leadformulier een titel (max 150 karakters) en een beschrijving (max 200 karakters)
Stap 8: Er direct onder zie je hoe je leadformulier eruit komt te zien.

Voila!

En dan nog dit…

Nog een aantal zaken waar je over na moet denken als je dit LinkedIn leadformulier toepast op je eigen bedrijfspagina:

  1. Je krijgt helaas (nog) geen melding van het feit dat iemand jouw leadformulier heeft ingevuld, dus check het regelmatig! Ga daarvoor naar je bedrijfspagina, klik op Statistieken en selecteer Leads. Daar kun je je leads ook downloaden als je dat wilt


  2. Het LinkedIn leadformulier is in dit geval vooral bedoeld om contact op te nemen. Als mensen het LinkedIn leadformulier hebben ingevuld, wordt de gratis weggever die je daaraan hebt gekoppeld niet automatisch verstuurd. Je zal dit handmatig moeten doen door je leads te downloaden en dan te uploaden naar je e-mailmarketingsysteem. Leadformulieren die je gebruikt met LinkedIn adverteren kun je koppelen via Zapier, zodat de aanvrager wél automatisch je weggever ontvangt. Dit heb ik nog niet kunnen ontdekken bij de optie voor bedrijfspagina’s, maar wie weet volgt dat nog.
  3. Mijn leadformulier is bedoeld voor alle ondernemers die worstelen met het met regelmaat maken van berichten, waardoor ze niet met vaste regelmaat online zichtbaar zijn. Ik bied hen aan om een keer gratis mee te doen met Content Masters. Ik deel daar slimme tips & trucs, je krijgt toegang tot de theorie om je eigen contentstrategie uit te werken én we gaan elke twee weken op maandagochtend twee uur met elkaar aan de slag om daadwerkelijk te gaan schrijven. Zo zorg je ervoor dat je wél je autoriteit claimt en dat mensen aan jóu denken als ze jouw expertise kunnen gebruiken. Wil je meer weten over Content Masters, klik dan hier voor meer informatie. Wil je je aanmelden om eenmaal een sessie gratis bij te wonen, klik dan door naar mijn LinkedIn bedrijfspagina. Je bent van harte welkom!

2 reacties

  1. Mandy Kamp op 26 juli 2022 om 9:33 am

    Duidelijk stappenplan!

    • Masja op 27 juli 2022 om 5:15 pm

      Dank je wel Mandy, leuk te horen 😊!
      Groetjes, Masja

Laat een reactie achter