Wat de mening van anderen met ons kan doen…

MasjaSlootweg wervende kopregel bedanktpagina 400 x 450

Masja Slootweg

Ik kreeg van de week de opdracht van mijn businesscoach om een tekst te lezen dat ging over eigenaarschap versus slachtoffer zijn. Een raak stuk dat eigenlijk best veel herinneringen bij me naar boven bracht. Want de essentie van dit vraagstuk is of jij je leven laat leiden door wat anderen van je vinden, of maak je bewust en daadkrachtig je eigen keuzes voor datgene dat je wilt bereiken in het leven? Jíj staat per slot aan het roer van jouw leven & bedrijf en niemand anders!

Goedkeuring van anderen


Het bracht me onder andere terug naar mijn pubertijd. Ik herinnerde me dat ik een keer uitbundig had geshopt met m’n moeder, en dat ik eenmaal thuis alles ging showen aan m’n vader en m’n broer. Misschien dat m’n zusje er ook bij was, dat weet ik eigenlijk niet meer. Wat ik nog wel weet is dat de goedkeuring van mijn vader en mijn broer heel belangrijk voor me waren. Daar waar ik het meest enthousiast over was (een groene one-suit met eenzelfde kleur blazer), vonden zij ‘zo zo’…. Ik was volledig over de rooie. Zóveel geld uitgegeven en zij vonden het niet mooi! Diep verdrietig was ik! Maar wat heb ik er van geleerd? M’n vader zei: “Ja, je vraagt aan me wat ik ervan vind, dus dat zeg ik eerlijk. En jíj vindt het mooi dus laat je door onze mening vooral niet van de wijs brengen.” Ik heb uiteindelijk m’n groene outfit ontzettend veel gedragen, met veel plezier en toch ook veel complimenten ontvangen, van anderen weliswaar  Wijze lessen dus!

Maar ondanks dit, realiseer ik me dondersgoed dat ik de mening van anderen af en toe nog steeds belangrijk vind. Volgens mij heeft iedereen daar (zo af en toe) last van, toch? De les is om dan te bedenken waar je voor staat en als datgene wat je doet, hieraan voldoet dat er dan eigenlijk geen enkele reden is om te twijfelen. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar oefening baart kunst!

Voldoende vakkennis, maar toch pakte ze niet door…

Ik herinnerde me ook het gesprek dat ik laatst had met een ondernemer, die eigenlijk al vijf jaar bezig is haar bedrijf zó in te richten dat het helemaal voldoet aan wat zij wil, wat zij te bieden heeft. En dat is nogal wat! Ze heeft me trouwens toestemming heeft gegeven dit te delen. Ze heeft voldoende ervaring in haar vak (alle diploma’s zijn binnen) en is ook nog dit jaar als één van de eersten in Nederland opgeleid in de expertise waar ze zich in wil specialiseren. Dit geeft haar natuurlijk een enorme voorsprong én onderscheidend vermogen! Het product dat ze gebruikt, heeft onlangs zelfs een prijs gewonnen. Zulke mooie resultaten levert het op. Haar klanten, die dit product tot volle tevredenheid hebben gebruikt, zijn dol-enthousiast. En toch….. pakt ze niet voldoende door. Ze gaat niet staan voor wat ze te bieden heeft en dus loopt haar doelgroep ook nog eens de kans mis door haar geholpen te worden. Ik vroeg haar hoe het kwam, dat ze nog steeds na al die tijd niet ‘de moed’ heeft om door te pakken; om voor haar passie en missie te gaan. En wat ik toen hoorde, maakte me eigenlijk heel verdrietig. Ze durfde niet, want ze was te onzeker over haar uiterlijk. Te onzeker om (voor haar gevoel) mooi op de foto te gaan en zichtbaar te worden. In de spotlight te gaan staan. Ze vond dus de mening van anderen belangrijker dan de missie die ze heeft om haar doelgroep verder te helpen. Dat raakte me!

Elke dag kun je de keuze maken. Elke dag

Ik vroeg haar wat deze instelling haar de afgelopen vijf jaar heeft gekost? Aan omzet, aan tevreden en dankbare klanten en aan haar voorsprong op concurrenten? Best een pittige vraag, maar hiermee wilde ik haar ogen openen voor de kansen die ze heeft laten liggen, maar haar vooral ook duidelijk te maken dat ze élke dag de kans heeft om de keuze te maken er vol voor te gaan. Elke dag. Toen we ophingen, gaf ze aan helemaal geïnspireerd te zijn door ons gesprek en zich een stuk lichter te voelen. Ik hoop van harte dat zij besluit om haar eigenaarschap op te pakken en aan het roer te gaan staan van haar leven. Dat ze zich niet meer klein houdt en laat leiden door wat anderen eventueel (!) van haar zouden kúnnen vinden. Want dat wat je denkt hoeft niet de waarheid te zijn!

Welke kansen heb jij laten liggen?

Nu ben ik benieuwd. Welke kansen heb jij laten liggen door de mening van anderen belangrijker te laten zijn dan je eigen passie en missie? Welke herinneringen heb jij en welke krachtige keuze(s) heb jij wel of niet gemaakt? Waarom zouden we ons laten leiden door een negatieve ervaring, terwijl er zoveel positiefs tegenover staat? Ik hoor het graag van je! Stuur me een mailtje of een pb. Of reageer onder deze blog!

“Wil jij weten hoe je met minder moeite meer klanten via LinkedIn aantrekt? Schrijf je dan in voor mijn online training!”

1 reactie

  1. Gaby Worthington op 30 oktober 2019 om 7:16 am

    Dag Masja,

    Met veel interesse heb ik en aantal stukken op je website bekeken en gelezen. Het maakte me heel enthousiast.

    Volgend jaar na mijn examen voor contextueel therapeut wil ik me storten op mijn praktijk en verder mijn passie en droom verwezenlijken.

    Graag wil ik me opgeven voor het gratis aanbod, vanwege de nieuwe (her)start van je bedrijf en je nieuwe website. Ik ben erg onder de indruk wat je hebt bereikt en wat je voor anderen van betekenis bent.

    Heel veel succes en mooie memorabele momenten.

    Hartelijke groet,
    Gaby

Laat een reactie achter