Vijf grootste vergissingen over LinkedIn
Masja Slootweg
Rolf Hans Mörs, een digital nomad die ondernemers helpt om online te groeien, heeft wereldwijd aan 16 LinkedIn experts gevraagd om de grootste vergissingen over LinkedIn te delen en ook aan te geven hoe ondernemers die kunnen omdraaien om zakelijk voordeel uit het platform te halen. Daar zitten grote namen bij, zoals AJ Wilcox (LinkedIn ads expert uit Amerika), Josh Turner (CEO van Linkedselling uit Amerika), maar ook Marjolein Bongers, Richard van der Blom en Trudy Pannekeet (‘gewoon’ uit Nederland :-)). En ook ik werd gevraagd mijn inzichten te delen! Hoe tof!
Elke expert gaf aan wat volgens hem/haar de 5 grootste vergissingen over LinkedIn zijn. Die kun je allemaal teruglezen in dit monsterblog: https://www.rolfmors.com/blog/Top-6-Secrets-Why-LinkedIn-Life-Is-Easier-Than-A-Mother-In-Law Let op: wel in het Engels!
Uiteraard deel ik graag míj́n input voor dit monsterblog met je! Dit zijn wat mij betreft de vijf meest gehoorde overtuigingen als het om LinkedIn gaat, in willekeurige volgorde (gewoon in het Nederlands):
1. Online is niet persoonlijk
Ook al is LinkedIn een online-netwerk, dat betekent nog niet dat je het niet persoonlijk moet maken, dat je geen verbinding moet zoeken. Mensen doen zaken met mensen, dus alleen als je verbinding zoekt met anderen, zal LinkedIn voor je werken. Realiseer je dat mensen je pas gaan vertrouwen als je 5 tot 12 keer in contact met ze bent geweest. Dat kan zowel offline als online, via LinkedIn. Reageer dus op updates van mensen uit je netwerk, reageer als zij reageren op jouw posts, feliciteer ze met hun verjaardag of werkjubileum, onderhoud je contact via direct messages en connect met ze. Maak het persoonlijk, net zoals je in het echte leven doet. Mensen doen zaken met mensen en NIET met bedrijven. En alleen maar als ze je vertrouwen.
2. Té vaak iets posten irriteert mijn connecties
Ondernemers zijn relatief vaak bang voor online zichtbaarheid en willen hun connecties niet irriteren door te vaak in de timeline voorbij te komen. Maar je kunt niet te vaak posten, want je connecties zien alleen jouw bericht voorbij komen als ze op dat moment ook actief zijn op LinkedIn. Daarnaast zorgt het algoritme er voor dat je bericht in eerste instantie alleen getoond wordt aan de connecties die al eerder op jouw berichten hebben gereageerd. En dat doen ze alleen als ze jouw berichten interessant vinden 😉
3. Hoofddoel om ‘op LinkedIn’ te zijn is om te verkopen
Sorry, maar dat is het niet….. Het belangrijkste doel om op LinkedIn actief te zijn is om kennis te delen. LinkedIn is naast een netwerkplatform óók een kennisplatform, waarbij de LinkedIn delen hun kennis delen, maar uiteraard ook kennis komen halen. Dus help je netwerk met het delen van jouw kennis! Bepaal jouw topics, deel je kennis en wees online zichtbaar. Op deze manier bouw je autoriteit op en word je ‘top of mind’. Dan delen mensen jouw profiel op het moment dat anderen op zoek zijn naar jouw kennis en nemen prospects dus contact met jóu op. Nog maar een keer: mensen doen zaken met mensen, dus zorg ervoor dat je authentiek bent en verbinding maakt!
4. Als mijn profiel eenmaal goed is ingericht, kijk ik er nooit meer naar
Ik wou dat dat waar was, maar helaas! Ik adviseer mijn klanten om minimaal eens per kwartaal naar je profiel te kijken. Ik durf te wedden dat er dingen op staan die alweer achterhaald zijn. Misschien is er wat gewijzigd in je aanbod of wil je de tekst die profielbezoekers lezen al wel wat aanscherpen. Het is geen statische informatie. Jij ontwikkeld je en je klanten ontwikkelen zich mee (of andersom). Zorg er dus voor dat je met regelmaat naar je profiel kijkt en voeg ook al het ‘bewijsmateriaal’ toe dat je prospects de zekerheid geeft dat jij degene bent die ze nodig hebben.
5. Ik connect alleen met mensen die ik al ken
Dit hoor ik echt ontzettend vaak. Maar die fase, dames en heren zijn we allang voorbij! Je ontmoet tegenwoordig, en zeker in deze bijzondere periode, met name mensen online. Laat je netwerk laten groeien met mensen die interessant nieuws delen over jouw branche of omdat ze de beslissers zijn binnen de bedrijven waar je graag mee werkt. Stuur hen een connectieverzoek, mét persoonlijke tekst en laat je netwerk groeien. Andersom geldt uiteraard ook: als mensen die jij niet kent jóu uitnodigen (vaak zonder persoonlijk bericht) is het vast omdat ze jouw expertise interessant vinden en jou daarom graag volgen en in hun netwerk willen hebben. Dus negeer deze connectieverzoeken niet klakkeloos, maar ga vooral het gesprek aan net zoals je ook in het echte leven zou doen. Wie weet zit er wel een potentiële klant tussen!
Nu ben ik benieuwd: welke overtuiging zit jou nog dwars om LinkedIn echt succesvol in te zetten? Deel het als reactie onder dit blog. Dank je wel alvast!
Hoe trek je online klanten aan?
Wil je meer weten over hoe je online met minder moeite meer klanten kunt aantrekken? Schrijf je gratis in voor mijn maandelijkse online training ‘Met Minder Moeite Meer klanten‘. Je bent van harte welkom!