Skip to content

Succesvol falen, is dat mogelijk?

MasjaSlootweg wervende kopregel bedanktpagina 400 x 450

Masja Slootweg

Het is september 2017 en ik ben op een tweedaagse van mijn businesscoach, samen met de andere ondernemers die in haar jaartraject zitten. We zijn aan het dineren en bespreken hoe het afgelopen periode is gegaan. Ik heb net een lancering achter de rug voor de start van mijn groepsprogramma. Lanceren betekende in mijn geval drie weken lang webinars geven en deelnemers nabellen. Uiteraard met een doelstellling. Ik had met deze groep ondernemersvriendinnen precies gedeeld met hoeveel deelnemers ik wilde starten en ik wist dus ook hoeveel omzet ik uit deze lancering wilde halen. Je zit niet voor niks in een jaartraject 🙂

Nu waren de andere ondernemers uit dit jaartraject allemaal veel verder met hun bedrijf dan ik. Ze hadden al jarenlang een eigen bedrijf en realiseerden aanzienlijk hogere omzetten dan ikzelf. Een heerlijke club om bij te horen, je door te laten inspireren en om je aan op te trekken! Ik kom zelf namelijk niet uit een ondernemersgezin en in mijn vriendenkring zitten ook niet veel ondernemers. Dus het sparren over het ondernemerschap was in mijn directe omgeving, behalve dan met mijn man – die naast mijn partner en vader van mijn kinderen ook de rol van mijn coach, psycholoog, beste vriend én mijn grootste fan vervulde – niet echt mogelijk. Dat is als eenpitter een groot gemis. Om jezelf te ontwikkelen en door te groeien naar een volgend niveau heb je een klankbord nodig én een stok achter de deur. Dus ik zat wat dat betreft prima op mijn plek in deze ondernemersgroep.

Toch zaten er een aantal dingen in de weg. En dat had meerdere redenen. Allereerst ben ik een vrouw van mijn woord: ‘afspraak is afspraak’ staat bij mij hoog in het vaandel. En in het geval van bedrijfsdoelstellingen betekent dat dus voor mij dat ik alles op alles zet om die doelstellingen ook te realiseren. Geen slechte eigenschap zul je denken, maar aan de andere kant legde dat ook veel druk op me. Want wat als je je doelstelling niet haalt? Wat betekent dat dan? In mijn vocabulaire van toen stond het niet halen van je doelstelling, de afspraak die ik met mezelf én met mijn ondernemersgroep had gemaakt, gelijk aan falen. Want dat was de andere eigenschap van mezelf die mij in die tijd behoorlijk in de weg kon zitten: perfectionistisch zijn. En dus erg streng zijn voor jezelf.

Even terug naar het diner. Mijn coach vroeg me hoe mijn lancering was gegaan. Ik brak. Tranen stroomden over mijn wangen. Ik had mijn doelstelling namelijk op €3.000,- na niet gehaald. Dat betekende dat ik het aantal deelnemers, waarmee ik met mijn 3-maandenprograma van start wilde op één na niet had gerealiseerd. Mijn coach was súper trots op mij en was heel erg verbaasd dat ik daar een potje zat te grienen. Ik had er toch alles aan gedaan om mijn doel te realiseren? Ik had alle strategieën ingezet en alle interessante prospects nagebeld, dus waarom dan die tranen? Ik stamelde dat ik teleurgesteld en boos was op mezelf omdat ik mijn doel niet had gehaald en dat ik dus vond dat ik gefaald had. En ik schaamde me eigenlijk ook tegenover de andere deelnemers.

Een jaar later zag ik een video van Femke Hogema, die de titel had ‘Succesvol falen’. Dát triggerde mij uiteraard om te kijken. Zij vertelde daarin dat als je álles hebt gedaan wat je zou kunnen doen om je doel te behalen en het is toch niet volledig gelukt, dat je dan niet gefaald hebt, maar dat je succésvol hebt gefaald. Je hebt je namelijk aan je plan gehouden en aan je strategie hoe je dat wilde bereiken.

Welke lessen haalde ik hier voor mezelf uit?

1. Zonder plan en doel bereik je ongetwijfeld minder resultaat. Daar ben ik echt van overtuigd!

2. En als je een plan en doel hebt en je houdt je niet aan je afspraken (kijk daar is ie weer :-)) dan heb je gewóón gefaald. Dan heb je namelijk niet gedaan wat nodig was en uiteraard behaal je dan niet wat je wilde bereiken.

Kijk, daar kon ik wel wat mee. Allereerst omdat alle ondernemers dus wel eens doelen stellen die ze niet altijd volledig bereiken. He gelukkig, ik was niet de enige! En ik leerde ook wat liever voor mezelf te zijn. Goed is goed genoeg.

En het grappige is: ik hou ervan om mezelf te ontwikkelen en te leren. Dus ook in het ondernemerschap mag ik dat nu veel meer van mezelf doen. Mijn huidige businesscoach zegt altijd: houding van de leerling. Hoe fijn is dat? Ik mag leren en dat betekent dus ook soms fouten maken! Het gaat erom hoe snel je de bal daarna weer oppakt.

Inmiddels werk ik trouwens niet meer met lanceringen (lanceren is echt topsport en vond ik super zwaar om te doen) en ben ik van een 3-maanden traject overgestapt naar het aanbieden van halfjaarprogramma’s. Gewoon omdat ik mijn klanten daar nóg beter mee kan helpen. 

Vorige week sprak ik met een ondernemer over het nut van stellen van doelen en vertelde ik haar bovenstaand verhaal. Ondanks dat ze aangaf wars te zijn van plannen en doelstellingen, heeft het haar toch getriggerd hierover na te denken en het wellicht tóch toe te gaan passen. Zodat ze volgend jaar toch sneller haar doelen realiseert.

Hoe zit het met jou? Heb jij al je plan voor 2020 klaar, met heldere omzetdoelstellingen? En heb jij de juiste mensen om je heen waarmee je kunt sparren en die een stok achter de deur zijn? Die snappen wat het ondernemerschap inhoudt? Zo niet, ga daarnaar op zoek. Zoek een buddy of een mastermind groepje, of zoek een ondernemerscoach die je daarbij kan helpen.

Ben je een B2B ondernemer of interimmer en wil je volgend jaar écht stappen zetten in jouw omzet en bedrijfsgroei? Binnenkort ga ik weer van start met mijn LinkedIn Succes Programma, waarin ik je persoonlijk coach over jouw bedrijfsvraagstukken en hoe je die o.a. via LinkedIn kunt bereiken. Met een plan én doelstellingen om ook écht resultaat te boeken!

Interesse? Meld je dan aan voor een gratis strategiegesprek ter waarde van €297,-, om te bekijken wat er nodig is om jouw doelstellingen voor 2020 te realiseren. Gewoon door even te reageren onderaan dit bericht of me een mail te sturen naar masja@masjaslootweg.nl. We plannen het gesprek in en ik deel dan sowieso drie strategieën met je om de eerste stappen te zetten. Ik spreek je graag!

Laat een reactie achter





Scroll To Top

Deze website gebruikt functionele en marketing cookies . De cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd en deze mogen zonder toestemming geplaatst worden. Wilt u een optimaal werkende website, inclusief video, foto's en social media berichten? Klik dan op de rode button "Accepteren". Lees de Privacyverklaring.