Waarom de nieuwe retargeting optie ‘Single Image ad’ zo’n goede toevoeging is

MasjaSlootweg wervende kopregel bedanktpagina 400 x 450

Masja Slootweg

Ik kondigde het afgelopen week al aan. LinkedIn heeft een nieuwe retargeting optie toegevoegd, waar al heel lang op werd gewacht: we kunnen nu gebruik maken van de retargeting optie Single Image ad, wat een mooi antwoord is op de uitdagingen die online marketeers ondervonden met retargeting na de recente Apple & Google updates. Dat is dus goed nieuws! Want dit kan wel eens de meest waardevolle toevoeging sinds lange tijd zijn. In dit blog vertel ik je er alles over: allereerst even kort wat retargeting is, wat de uitdagingen rondom websiteretargeting zijn n.a.v. de Apple & Google updates, wat Single Image ad retargeting precies is, welke plek het heeft in de advertentiestrategie en hoe je de Single Image ad retargeting precies opzet. Let’s go!

Wat is retargeting?

Allereerst even een korte uitleg over wat retargeting is: eigenlijk zegt het woord het al. Re-targeting betekent ‘opnieuw richten’. Dit zijn dus die personen uit de doelgroep, die interactie op je eerdere advertenties hebben vertoond. Deze mensen zijn dus al iets opgewarmd via je eerdere advertenties. Dit kan zijn door:

– een doorklik naar je website,

– het kijken van je videoadvertentie,

– het aanmelden voor je LinkedIn event,

– het doorklikken naar je LinkedIn bedrijfspagina of

– mensen die je weggever hebben aangevraagd via een LinkedIn leadformulier.

En daar komt dus de nieuwste optie van Single Image retargeting bij. Wil je meer weten over alle opties over het samenstellen van je advertentiedoelgroep? Klik dan hier.

De uitdagingen rondom websiteretargeting

De uitdaging waar je met LinkedInadvertenties mee te maken hebt, is dat je doelgroepgrootte minimaal 300 personen moet zijn. Dus om zo’n retargeting doelgroep op te bouwen, dat kost wel wat tijd. Bij de ene optie wat meer tijd dan de andere trouwens. Zo is het opbouwen van de retargeting doelgroep websitebezoekers sinds de Apple & Google updates als gevolg van privacyregels & cookies, lastiger geworden. LinkedIn reageerde op deze wijzigingen door tracking via first party cookies te introduceren en door een andere manier van conversietracking mogelijk te maken. Maar daarover in een ander blog meer.

Ondanks deze wijzigingen is website retargeting niet 100% betrouwbaar. Mensen kunnen nog steeds aangeven dat ze niet getrackt willen worden, terwijl ze wel degelijk de website hebben bezocht. En dus blijft het opbouwen van de doelgroep websitebezoekers iets van de lange adem. En daar komt het grote voordeel van retargeting via Single Image ads om de hoek kijken! Mensen blijven op het platform en LinkedIn kan al die data verzamelen en doorgeven aan haar adverteerders!

Nieuw: retargeting via Single Image ads

Het mooie van Single Image ad retargeting is dat iedereen die in het verleden, of op dit moment Single Image ads heeft lopen, deze retargeting optie kan inzetten. Dus ook met terugwerkende kracht. LinkedIn heeft namelijk al deze data nog, dus kun je er snel mee aan de slag. En een Single Image ad is trouwens gewoon een advertentie dat bestaat uit tekst en één afbeelding.

Bij het instellen van deze retargeting optie kun je kiezen uit twee opties:

  1. Alle interacties met uw advertentie

Bij alle interacties kun je denken aan: likes, commentaren, deelacties, nieuwe volgers van je LinkedIn-bedrijfspagina, kliks naar je LinkedIn-bedrijfspagina, kliks op de link van je advertentie etc. Kortom: elke interactie die de doelgroep met jouw Single Image ad hebben gehad, is te retargeten. En dat kan bij alle campagnedoelstellingen. Dus ook merkbekendheid en videoweergaven.

2. Personen die betaalde klikken op uw advertentie hebben uitgevoerd

Het is afhankelijk van de doelstelling van je voorgaande campagnes of je deze optie kunt selecteren. Bij deze campagnedoelstellingen, kun je deze optie kiezen: websitebezoeken, interacties, genereren van leads, websiteconversies en sollicitanten. Voor een compleet overzicht van betaalde klikken, klik hier.

Advertentiestrategie & -funnel

Deze nieuwe vorm van retargeting kunnen we mooi toevoegen aan de advertentiestrategie om je doelgroep stap voor stap op te warmen. Daar waar we (door alle wijzigingen rondom privacy en third-partycookies), de laatste tijd vooral in die eerste KNOW-fase gebruik maakten van videoadvertenties (om een retargetingdoelgroep van videokijkers op te bouwen), kunnen we nu weer ‘gewone’ advertenties inzetten met tekst en 1 afbeelding, waarbij de mogelijkheid om door te klikken naar de website wel gebruikt kan worden zonder dat we de websitebezoekers als retargeting doelgroep hoeven te kiezen.

Wil jij meer weten over hoe je je linkedIn advertentiestrategie kunt opzetten? Meld je aan voor de gratis LinkedIn advertentie challenge in de week van 16 mei 2022!

Hoe zet je Single Image ad retargeting op?

Om deze optie van matched audiences aan te maken, klik je in eerste instantie op Abonnement -> Doelgroepen,

waarna je klikt op de blauwe knop Doelgroep maken en kiest voor Eén afbeelding

Vervolgens geef je in het volgende venster deze doelgroep een naam, kiest tussen ‘alle interacties’ of ‘betaalde klikken’ en geeft aan wanneer dit plaats moet hebben gevonden (30 dagen, 60 dagen, 90 dagen, 180 dagen of 365 dagen geleden). Realiseer je dat hoe langer geleden, hoe minder ‘warm’ je doelgroep nog is! Daarna kies je uit welke campagnes de doelgroep aangemaakt moet worden en dan duurt het minimaal 48 uur om je doelgroep op te bouwen, zodat je ‘m kunt hergebruiken in een nieuwe campagne.

Zodra je doelgroep gereed is, kun je ‘m bij het aanmaken van een nieuwe campagne selecteren via doelgroepen -> opnieuw richten -> Eén afbeelding

Ik hoop je met dit blog voldoende inzicht gegeven te hebben in deze nieuwe retargetingoptie van LinkedIn. Mocht je interesse hebben in LinkedIn adverteren, om het zelf te leren of om het uit te besteden? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via masja@masjaslootweg.nl of meld je aan voor de gratis LinkedIn advertentiechallenge van 16-20 mei 2022! 5 dagen, 5 opdrachten, helemaal gratis. Zie ik je daar?

Laat een reactie achter