LinkedIn Nieuwsbrief, zo werkt het!

MasjaSlootweg wervende kopregel bedanktpagina 400 x 450

Masja Slootweg

Heb jij ‘m al? De mogelijkheid om op LinkedIn een nieuwsbrief te versturen? Het is het antwoord vanuit LinkedIn om het slechte bereik van blogs op LinkedIn op te lossen. Hieronder leg ik de voorwaarden uit om gebruik te kunnen maken van de LinkedIn Nieuwsbrief, hóe je dat doet, de voordelen én de nadelen.

Voorwaarden

LinkedIn rolt de functionaliteit uit, dus het kan zijn dat je hem nog niet hebt. Weet dat je in elk geval aan de volgende voorwaarden moet voldoen:

In de Creator Modus op je LinkedIn profiel kun je zien of de nieuwsbrievenfunctie al beschikbaar voor je is. Zo ja? Lees dan verder!

Hoe maak je er gebruik van?

Is de LinkedIn Nieuwsbrief beschikbaar voor je? Dan ga je in LinkedIn naar het tabje ‘home’ (oftewel je timeline) en in plaats van een update te maken, klik je rechts onderin op ‘Artikel schrijven’.

Dan opent een nieuw venster en zie je als het goed is bovenin de witte balk de optie om je nieuwsbrief aan te maken. Als je die optie selecteert, geef je je nieuwsbrief een titel, een ondertitel en geef je aan hoe vaak je (je denkt dat je) de nieuwsbrief gaat versturen. Schrijf je nieuwsbrief, klik op publiceren, voeg nog even een korte tekst toe om ‘m als update te kunnen versturen. Et voila!

Voordelen

  • De eerste keer dat je je LinkedIn nieuwsbrief verstuurd, krijgen al jouw connecties de melding dat je een nieuwsbrief hebt aangemaakt met de mogelijkheid zich hierop te abonneren.
  • En vanaf de volgende nieuwsbrief, ontvangen al je abonnees een melding binnen LinkedIn én ze ontvangen je nieuwsbrief via de mail. Hierdoor vergroot je je bereik en de kans op interactie!

Nadelen

  • Ik zie een belangrijk nadeel: LinkedIn is niet van onszelf. Als zij besluiten het platform te sluiten en je hebt alleen een LinkedIn nieuwsbrief, dan ben je in een keer al je abonnees kwijt. Een eigen e-mailmarketing systeem is dus ook aan te raden (denk aan Mailchimp, Active Campaign of Autorespond).
  • Dan komen we direct bij nadeel nummer twee: het schrijven van een blog kost nogal wat tijd, dus waarschijnlijk ga je je blog zowel naar je eigen lijst versturen als op LinkedIn publiceren via de nieuwsbrievenfunctie. Daardoor is de kans aanwezig dat mensen dezelfde inhoud twee keer voorbij zien komen. De kracht zit ‘m in de herhaling, dus eigenlijk is dit nadeel een voordeel en zou ik me er persoonlijk niet zo druk om maken.

Of je een LinkedIn nieuwsbrief nu wel of niet moet gaan inzetten hangt uiteraard af van jouw (online) strategie. En over strategie gesproken: ik deel binnenkort weer al mijn strategische inzichten met je tijdens mijn online training ‘Met Minder Moeite Meer Klanten’. Het is gratis. Dus als je tijd hebt: meld je even aan en luister lekker mee! Na deze training weet je precies welke strategieën jij nog kunt verbeteren om de volgende groeistap met je bedrijf te maken. Ben je erbij?

Laat een reactie achter