Advertentie doelgroepen op LinkedIn

MasjaSlootweg wervende kopregel bedanktpagina 400 x 450

Masja Slootweg

Werk je B2B en is je doelgroep actief op LinkedIn, dan mag dit zakelijk netwerkplatform niet ontbreken in je online marketingstrategie. En gelukkig zijn steeds meer ondernemers, MKB- en groot bedrijven zich hiervan bewust! Naast de organische mogelijkheden (zoals content delen vanuit je persoonlijk en zakelijk profiel), kun je ook denken aan adverteren. Dat zet je in als je een groter bereik wilt realiseren en daarmee hooggekwalificeerde leads wilt aantrekken; zeg maar: exáct de juiste doelgroep! Dat is wat LinkedIn adverteren écht bijzonder maakt. In dit blog ga ik dieper in op de doelgroep targetingopties van LinkedIn.

Voordelen LinkedIn adverteren

LinkedIn heeft meerdere voordelen. Eén daarvan is dat de mindset van de doelgroep een hele andere is dan andere socials zoals Facebook en Twitter. De LinkedIn leden zitten vanuit zakelijk oogpunt op LinkedIn met enerzijds als doel zichzelf verder te ontwikkelen en anderzijds zich te profileren door zelf kennis te delen.

Fotocredits: LinkedIn

Daarnaast heeft de LinkedIn Campagne Manager unieke targeting opties, die je niet terugvindt bij bijvoorbeeld Google ads en Facebook ads. Dat maakt het juist zo ontzettend interessant!

Doelgroep opties LinkedIn adverteren

Er zijn twee soorten doelgroepen waar je binnen LinkedIn adverteren mee kan werken. Dat zijn de koude – en de warme doelgroep.

Bij een koude doelgroep moet je denken aan mensen die voldoen aan jouw ideale klant of de beslisser die je wilt bereiken, maar waarvan de kans groot is dat ze jou of jouw bedrijf nog niet kennen. Een dergelijke doelgroep moet stap voor stap opgewarmd worden, zodat het vertrouwen in jouw oplossing groeit. Want pas bij vertrouwen zullen ze bij je kopen. Deze doelgroep doorloopt dus een langere advertentie strategie dan een warme doelgroep, die al weet wie je bent en welk aanbod je hebt.

De warme doelgroep zijn dus mensen die jou of jouw bedrijf al kennen. Ze hebben bijvoorbeeld al een keer je website bezocht of ze staan op je nieuwsbrieflijst. Ze hebben dus al eens interesse in je aanbod gehad en doorlopen daardoor een kortere advertentiestrategie, doordat je naamsbekendheid al op niveau is en zij dus klaar zijn voor een volgende stap.

Targeting opties LinkedIn Campagne Manager (koude doelgroep)

De targeting opties van LinkedIn zijn echt uniek. Dat zorgt er ook voor dat LinkedIn advertenties over het algemeen wat duurder zijn dan op andere platforms. LinkedIn weet gewoon wat zijn targeting opties waard zijn. De investering die je doet, is echter ook weer sneller terugverdiend, doordat je exact de juiste doelgroep kunt targeten! Je kunt kiezen uit 20 targeting opties. De blauw gearceerde opties zijn de opties die het meeste gebruikt worden. Maar dat neemt niet weg dat de andere opties ook het onderzoeken waard zijn! Zo zijn LinkedIn Groepen ook interessant om je op te richten. Vaak in combinatie met senioriteitsniveau, zodat je de juiste beslisser kunt bereiken! Je kunt de opties dus ook combineren om zo in een aantal stappen jouw ideale klant vast te stellen.

Is je interesse gewekt en wil jij op een laagdrempelige manier meer weten over LinkedIn adverteren? Vraag dan mijn mini-cursus aan en start vandaag nog!

Retargeting opties (warme doelgroep)

Je kunt LinkedIn-advertenties ook richten op een doelgroep die al kennis met jou of je bedrijf heeft gemaakt. Dat kan doordat je met je advertenties mensen naar je website hebt geleid, maar bijvoorbeeld ook doordat ze al op je nieuwsbrief lijst stonden. Deze mensen kun je dus nogmaals benaderen met een advertentie. De kracht zit ‘m tenslotte in de herhaling. Zo kun je bv. een aankondiging voor een (online) event via je nieuwsbrief versturen, maar ook dezelfde mensen via LinkedIn-advertenties benaderen. Je maakt dan gebruikt van ‘multi-channeling’ om dezelfde boodschap via meerdere kanalen bij je doelgroep te krijgen. Doordat zo’n boodschap dan vaker voorbijkomt, is de kans groter dat ze zich ergens voor aanmelden. Een andere insteek is natuurlijk dat je bij retargeting een doelgroep bereikt, waar je in een eerdere fase al een advertentie op hebt gericht en die een bepaalde actie hebben uitgevoerd: zoals je video-ad bekijken of doorklikken vanuit de ad naar je website. Deze doelgroep is dus middels eerdere advertenties al (wat meer) opgewarmd.

LinkedIn breidt de retargeting opties steeds meer uit. Op dit moment zijn dit de opties waar je uit kunt kiezen:

  1. Contactenlijst of bedrijvenlijst

De contactenlijst kan bv je nieuwsbrieflijst zijn, en dan upload je alle emailadressen die op je lijst staan. Hou rekening met het match%: omdat mensen vaak een ander e-mailadres gebruiken voor jouw nieuwsbrief dan voor het inloggen bij hun LinkedIn account ligt het match percentage slechts rond de 30 – 40%.

Upload je een lijst met bedrijfsnamen, zorg er dan ook voor dat je de url opneemt van hun LinkedIn-bedrijfspagina, zodat je zeker weet dat je het juiste bedrijf target. Via deze route bereik je alle medewerkers van deze bedrijven, die de LinkedIn bedrijfspagina hebben gekoppeld aan hun persoonlijk profiel.

  1. Websitebezoekers

Voor deze optie moet je de LinkedIn Insight Tag geïnstalleerd hebben op je website. Vanaf dat moment kan LinkedIn al je websitebezoekers gaan verzamelen. Je kunt er ook voor kiezen om bezoekers van een specifieke pagina als doelgroep op te bouwen.

3. Deelnemers LinkedIn event

Je kunt tegenwoordig weer LinkedIn events aanmaken vanuit je bedrijfspagina. De mensen die hebben aangegeven deel te willen nemen, kun je gaan retargeten met een advertentie.

4. Bezoekers van je eigen LinkedIn-bedrijfspagina

Je kunt ook de bezoekers (ze hoeven dus nog niet eens een volger te zijn van je LinkedIn-bedrijfspagina), retargeten. Daarbij kun je kiezen hoe lang geleden ze jouw pagina bezocht moeten hebben: van 365 dagen geleden tot 30 dagen in het verleden.

5. Videokijkers van een videoadvertentie

Hierbij heb je de keuze om je te richten op de mensen die 25%, 50%, 75% of 97% van je videoadvertentie hebben gekeken. Uiteraard, hoe meer ze hebben gezien des te warmer deze doelgroep is. En ook hier kun je kiezen hoe lang geleden ze deze videoadvertentie hebben gezien: van 365 dagen geleden tot 30 dagen in het verleden.

6. Gebruikers van je LinkedIn leadformulier

Met zo’n LinkedIn leadformulier zorg je ervoor dat mensen niet door hoeven te klikken naar je website om zich ergens voor in te schrijven, maar dat zij dit gewoon binnen de LinkedIn omgeving kunnen afronden. LinkedIn vult dan de meeste velden (zoals naam en e-mailadres) al voor ze in; met name handig voor de mobiele LinkedIn-gebruikers!

Wil je al eens rondneuzen binnen de LinkedIn Campagne Manager en heb je nog geen LinkedIn advertentie-account: vraag dan mijn gratis checklist LinkedIn adverteren aan via: https://masjaslootweg.nl/checklist-linkedin-adverteren/ en start vandaag nog!

AVG-proof

Nog even goed om aan te geven, dat als je gegevens üploadt naar de LinkedIn Campagne Manager, dat je die gegevens AVG-proof moet hebben verkregen. LinkedIn kan dat uiteraard niet controleren, maar heeft in zijn voorwaarden aangegeven dat het daar vanuit gaat. Ook de route die je doelgroep doorloopt als ze vanuit een LinkedIn advertentie doorklikken naar je website om iets aan te vragen moet AVG-proof zijn. Hou daar dus rekening mee!

Minimale doelgroepgrootte

Wat verder nog handig is om aan te geven, is dat de minimale doelgroep grootte 300 personen moet zijn. Ook als je gaat retargeten. Dus bij alle opties die hierboven staan, geldt dit aantal. Als je gebruikt maakt van de targetingopties van LinkedIn zelf, dan is dit aantal meestal geen probleem!

Ik hoop je met dit blog voldoende inzicht gegeven te hebben in de geweldige targetingopties die binnen LinkedIn mogelijk zijn. Mocht je interesse hebben in LinkedIn adverteren, om het zelf te leren of om het uit te besteden? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via masja@masjaslootweg.nl of kijk even op mijn website naar de verschillende mogelijkheden: https://masjaslootweg.nl/linkedin-adverteren/ Ik help je graag verder!

Laat een reactie achter