Hoe trek je relevante prospects aan via LinkedIn?

MasjaSlootweg wervende kopregel bedanktpagina 400 x 450

Masja Slootweg

Je maakt als ondernemer gebruik van LinkedIn, hét zakelijk netwerkplatform, om je te profileren als expert in jouw vakgebied. Om te bouwen aan je know-like & trust factor. Om de relaties met je netwerk te onderhouden. Om beter gevonden te worden. Maar uiteraard óók om je doelgroep te bereiken en uiteindelijk je omzet te laten stijgen.

Je persoonlijk netwerk bestaat niet alleen maar uit interessante & relevante prospects. Je bent al langere tijd actief op LinkedIn, wat ervoor zorgt dat je netwerk bestaat uit personen, die horen bij verschillende fases uit je werkleven. Misschien ben je ook wel met oud-studiegenoten geconnect, of oud-collega’s zodat je hen kunt blijven volgen en daarmee je netwerk uit te breiden. Dat is precies waar LinkedIn voor is bedoeld, maar dat ‘vertroebelt’ wel je doel om in contact te komen met juist díe personen die geïnteresseerd kunnen zijn in jouw dienst of product. Wat te doen?

LinkedIn adverteren is dé oplossing als:

  • Je in contact wilt komen met de B2B-beslissers, maar je geen idee hebt hoe je deze personen online kunt vinden, laat staan bereiken. Zij zijn heel essentieel, want zij zijn het die bepalen of jouw product of dienst al dan niet wordt aangeschaft.
  • Je graag je e-maillijst uit wilt breiden met de juiste prospects, zodat je ze via e-mailmarketing kunt ‘opwarmen’ voor jouw aanbod. Van probleem naar oplossing zeg maar.
  • Je niet precies weet wie jouw websitebezoekers zijn, maar je wil hen wel opnieuw met jouw boodschap wilt bereiken. Zij kennen jou al (ze zijn tenslotte op je website geweest) en daarom is het toevoegen van een extra marketingkanaal handig: zo komen ze op meerdere plekken jouw boodschap tegen en zullen daardoor sneller op jouw aanbod instappen. De kracht zit ‘m tenslotte in de herhaling!
  • Je ervaart dat een campagne gericht op een bepaald zoekwoord (via bijvoorbeeld Google Adwords) tegenvalt, omdat je dan verschillende soorten mensen bereikt die allemaal op datzelfde zoekwoord zoeken (zowel CEO’s als junioren). Terwijl je juist alleen de beslisser wilt bereiken. Dan is LinkedIn adverteren de oplossing, want daarmee kun je heel precies targeten op de functie of professie van iemand en juist diegene bereiken, die ook over budget beschikt.
  • Je weet dat je doelgroep op LinkedIn aanwezig is, maar je netwerk op LinkedIn nog niet zo waardevol is (lees: je hebt niet de juiste mensen in je netwerk zitten, die ook tot jouw doelgroep behoort).

Voordelen van LinkedIn adverteren

  • Je kunt mensen targeten op hun professie en niet alleen waar ze naar op zoek zijn.
  • De LinkedIn gebruikers hebben een heel andere mindset op dit platform, omdat ze op zoek zijn naar informatie over hun vakgebied. Hierdoor staan ze open voor zakelijke boodschappen.
  • LinkedIn gebruikers houden hun profiel up-to-date, waardoor hun functietitel of -omschrijving in 9 van de 10 gevallen gewoon klopt. Daarmee heb je weinig ‘waste’.
  • De targeting opties van LinkedIn zijn erg interessant en uitgebreid voor zelfstandig ondernemers. We kunnen nu zelf retargeten op onze websitebezoekers of nieuwsbrieflezers, waardoor conversies aanzienlijk verbeteren.
  • Daar waar Twitteraccounts of Facebookpagina’s veelal worden beheerd door afdeling marketing of communicatie, worden LinkedIn profielen vaak privé gehouden en dus zélf beheerd. Je bereikt dus direct de juiste mensen waar jij je op wilt richten.
  • Op LinkedIn worden grotere verkoopresultaten geboekt, dan via andere social media platforms.

Nadelen van LinkedIn adverteren

Naast bovenstaande voordelen zijn er natuurlijk ook nadelen te noemen:

  • De clickprijs ligt hoger dan die van bijvoorbeeld Facebook; maar dit wordt voor een groot deel ondervangen door het laatste voordeel dat hierboven is genoemd.
  • Je kunt niet aangeven op welk moment van de dag je advertentie vertoond wordt. Het zou bijvoorbeeld handig zijn om dit tijdens werktijd te tonen, gezien het zakelijk karakter van het platform. Maar dat is helaas geen optie binnen LinkedIn;
  • Je kunt niet aangeven op welk device jij je advertentie wilt tonen. Ga er in elk geval vanuit dat zo’n 80% van de LinkedIn gebruikers hun mobiel gebruiken. Zorg er dus voor dat je advertentie mobiel-vriendelijk is.
  • Je hebt geen zicht op je eigen Relevantie Score. Dat houdt in dat LinkedIn zou aangeven hoe goed je bent in het aantrekken van interacties via je LinkedIn advertentie ten opzichte van je concurrentie. Deze score bestaat wel, alleen hebben wij daar geen zicht op. Dit is alleen voor LinkedIn zelf te zien.

Wat bied je aan in een LinkedIn advertentie?

Oké, als je ervan overtuigd bent dat LinkedIn adverteren wel iets voor je is, moet je natuurlijk goed nadenken wát je dan gaat aanbieden. Dat hangt ervan af hoe ‘koud’ of ‘warm’ je doelgroep is. Kent je doelgroep jou al (omdat ze al op je lijst staan of omdat ze je website hebben bezocht) dan kun je wat verder gaan in je aanbod dan als je doelgroep nauwelijks van je heeft gehoord. Is het laatste het geval, dan is het ’t beste om te starten met bijvoorbeeld het delen van een blog. Daar hoeven ze geen e-mailadres voor achter te laten, waardoor het heel laagdrempelig is en je tóch kunt bouwen aan je Know-factor!

Kortom, je zorgt ervoor dat het aanbod in je advertentie zo min mogelijk ‘frictie’ oproept als je doelgroep ‘koud’ is. Zijn ze al wat ‘warmer’; dan kun je bijvoorbeeld een checklist, e-book of zelfs een webinar aanbieden, waarbij een webinar de grootste frictie geeft, gezien het feit ze én hun e-mailadres én hun tijd (meestal minimaal een uur) moeten investeren.

“Wil jij van start met LinkedIn adverteren, maar heb je geen idee waar te beginnen? Vraag dan mijn gratis checklist aan. In 7 stappen leer je jouw eerste campagne te lanceren en daarmee relevante prospects te bereiken!”

Laat een reactie achter