Er zijn al zoveel coaches, hoe onderscheid ik mij?
Masja Slootweg
“Ik worstel met de slechte naam die coaching op dit moment heeft vanwege de negatieve publiciteit”. Dat is wat Bob in de chat aangaf tijdens een online masterclass die ik laatste speciaal voor de aangesloten coaches van Coachfinder gaf. Interessante opmerking en het triggerde me moet ik zeggen. Met negatieve publiciteit bedoelde hij trouwens het feit dat coaching een vrij beroep is en dat dus iedereen zichzelf coach kan noemen.
Ik gaf hem het eerstvolgende antwoord, maar heb daarnaast nog een aantal andere tips. Je kent me 😉 Dus als jij je ook aangesproken voelt, doe er je voordeel mee!
1. Hoe kijk je er zelf naar?
Allereerst is het waarschijnlijk een belemmerende overtuiging van Bob zelf. Wat vindt hij er eigenlijk zelf van dat hij coach is en dat hij dus een van de vele coaches is die Nederland rijk is? Een belangrijk punt om uit te zoeken, want als je hier zelf al negatieve gedachtes over hebt, dan houdt dat je op z’n minst klein en zit er mogelijk ook schaamte op. Misschien komt dat omdat je bijvoorbeeld gedurende je loopbaan 180 graden bent omgegaan qua professie. Ik hoor dat best heel regelmatig als ik met een coach in gesprek ben. Zij zijn bijvoorbeeld gestopt met hun commerciële beroep, en werken nu als zelfstandig coach. Tsja, en dan komen die negatieve overtuigingen, want wat vinden anderen daar dan van? En hun netwerk op LinkedIn? Dat is best een grote stap. Voordat je aan de grote klok durft te hangen en er echt met trots voor kunt staan dat je coach bent, is het dus noodzakelijk hier met jezelf hierover in het reine te komen. Dit is dus echt de eerste stap!
2. Kies
Oke, coaching is een vrij beroep. Maar er zijn zoveel soorten van coaching en ook nog eens voor zoveel verschillende doelgroepen! Coach je particulieren, of wil je professionals coachen? Doe je dan teams of bv. alleen de managers of andere professionals? Om maar wat te noemen he?
En welke vorm van coaching bied jij aan? Is dat paardencoaching, wandelcoaching, online coaching of coaching met bijvoorbeeld een zandbak (ja, dat bestaat!). Uiteraard zijn er nog veel meer vormen maar je snapt waar ik heen wil, toch?
En dan heb je nog de pijn waar jij je klant mee helpt. Is dat burn-out (of bore-out), hoog sensitiviteit, eetgedrag, of help jij je coachees die op een kruispunt in hun leven staan de juiste richting kiezen?
Eén ding kan ik hierover zeggen: zorg dat je zélf ook kiest en dat je het zo duidelijk maakt, dat je netwerk het heel eenvoudig kan onthouden. Ze moeten je gewoon in een hokje kunnen stoppen in hun hoofd, of desnoods figuurlijk een label op je kunnen plakken. Want dat onthoudt nou eenmaal makkelijker. Zodat als ze jouw expertise nodig hebben (of iemand uit hun netwerk) dat ze direct aan jóu denken!
Dus kort en goed: KIES! Want alleen dan gaat dát lukken.
3. Wat is je Unique Selling Point?
En als je dan gekozen hebt, dan is het nog handig om na te denken waarom mensen voor jóu als coach zouden moeten kiezen? Want geloof me, ook als jij zelf een duidelijke profilering hebt gekozen, zijn er nog altijd tig andere coaches die hetzelfde doen als jij. Dus wat onderscheid jou, wat is jouw unique selling point? Want ze zullen je echt niet om je blauwe ogen kiezen 😉 Weet je het niet? Vraag het dan aan je klanten. Zij hoeven daar vast niet lang over na te denken!
Wil je hier meer over weten en dé sleutel te ontdekken om via LinkedIn meer klanten aan te trekken? Meld je dan aan voor mijn geheel nieuwe Gratis Masterclass ‘Ontdek dé Sleutel tot Succes op LinkedIn’ en ga direct aan de slag met de 5 strategieën die ik met je deel!
4. Actualiseer je online zichtbaarheid
Als je bovenstaande stappen hebt uitgewerkt, ga je natuurlijk als eerste je LinkedIn profiel en je website aanscherpen. Beide moeten kloppen, want het gebeurt nogal eens dat ze van het ene platform naar het andere doorklikken en dan wil je wel dat op beide hetzelfde aan informatie te vinden is en dat het een het ander niet tegenspreekt. En geloof me, dit verouderd sneller dan je denkt, dus hou het bij. Mijn advies is om elk kwartaal al je online accounts en website even na te lopen. Zo blijft het actueel!
5. Vertel het iedereen die het horen wil (en schaam je niet!)
En dan misschien wel de spannendste stap: vertel iedereen die het horen wilt wat je doet! Zowel in real live op netwerkborrels, open coffees of events, maar natuurlijk ook online. Deel ongegeneerd je kennis over de problemen waar jouw doelgroep mee worstelt. Hou je vooral niet in, want kennis en weten is één, het toepassen en implementeren is twee. En voor dat laatste hebben ze jou echt nodig. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je te veel aan kennis deelt. Wat wél belangrijk is, is dat je een vast ritme kiest om online zichtbaar te zijn. Doe je dat niet dat blijf je ‘the best kept secret’ en wordt het vinden van klanten wel erg ingewikkeld.
Heb je een stok achter de deur nodig om consistent met een vast ritme aan je online zichtbaarheid op LinkedIn te werken? Meld je dan vast aan voor je interesselijst van LinkedIn Content Masters. In het voorjaar gaan de deuren namelijk weer eventjes open. Je zit dus nog nergens aan vast, maar je ontvangt wel als eerste de mogelijkheid om je straks definitief aan te melden!
6. Je eigen bubbel
En als laatste nog even een geruststelling. Want ook al zijn er heel veel coaches en vast ook nog een heleboel die exáct hetzelfde doen als wat jij doet, maar realiseer je dat elke coach zijn eigen bubbel heeft. Daar bedoel ik mee dat ieder zijn eigen netwerk heeft. Jouw doelgroep ziet dus niet álle berichten van alle coaches voorbijkomen in hun timeline. Dus jouw (warme) netwerk ziet jóu in hun timeline voorbijkomen (als je met regelmaat iets deelt tenminste 😉).
Voor iedereen is er in die grote vijver genoeg ruimte voor zijn of haar eigen klanten. Daar ben ik van overtuigd. Want het belangrijkste wat jou van je concurrenten onderscheidt is dat jij jíj bent. En daar gaan mensen van aan, of niet. Simpel as that! Dus kop omhoog en GAAN!
Ik ben super benieuwd of dit blog je op weg heeft geholpen. Laat het me weten via een reactie onder deze blog. Dank je wel! 🙏
Dank je wel Masha. Jouw blog en masterclass helpen me om weer zichtbaar te worden en dat uit te breiden. 🙂
Goed te horen Marianne, daar doe ik het voor 🙂
Groetjes, Masja