De belangrijkste factor voor het sluiten van een deal!

MasjaSlootweg wervende kopregel bedanktpagina 400 x 450

Masja Slootweg

Als kennisondernemer is het altijd weer een uitdaging om nieuwe klanten te vinden. Hoe goed het ook met je bedrijf gaat, elke keer opnieuw prospects zien te bereiken is een van de grootste uitdagingen, die ons ook de meeste kopzorgen bezorgd.

Uiteraard weten we inmiddels dat je online je kennis moet delen en moet werken aan je zichtbaarheid. Dat je een e-maillijst moet opbouwen en dat je met een slimme funnel je prospects steeds meer waarde kunt leveren, en dat ze daardoor makkelijker klant worden. Maar wát specifiek, zorgt er nu voor dat we juist met wat minder moeite klanten aantrekken? Dat onze verkoopgesprekken een stuk eenvoudiger worden, omdat je prospect al van te voren heeft bedacht ‘Dit is wat ik wil en nodig heb’? Want, als we dat weten, kunnen we daarop focussen.

LinkedIn heeft onderzoek gedaan naar welke factoren belangrijk zijn in het kunnen sluiten van een deal.  De uitkomsten vind je in de diagram hieronder:

Maar liefst 39% van de ondervraagden geeft aan dat vertrouwen in de relatie het allerbelangrijkste is om ‘ja’ te zeggen tegen het aanbod. Daarnaast wil 33% weten wat de ROI, oftewel Return on Investment is. ‘In hoeverre verdien ik mijn investering terug?’ ‘Hoeveel klanten moet ik daarvoor ‘binnen halen’ binnen welke periode?’ Uiteraard ook een hele terechte afweging!

Het goede nieuws is, is dat je via LinkedIn heel goed aan je know, like & trustfactor kan bouwen. En dat trust (vertrouwen) hierin de belangrijkste factor is, verbaast natuurlijk niemand. Mensen doen zaken met mensen, en daar is dus vertrouwen voor nodig. Wist je dat mensen zelfs tussen de 5 en 12 keer contact met je moeten hebben voordat ze klant worden? Onthou dat vertrouwen te voet komt, maar ook weer te paard kan gaan!

Wil je weten welke strategieën er naast vertrouwen nog zijn om nóg eenvoudiger klanten aan te trekken? Schrijf je in voor mijn onlinetraining!

Bouw aan je vertrouwen via LinkedIn

·     Lever waarde. Deel je kennis en help mensen verder als ze vragen hebben over jouw topic. En verwacht daar niet direct iets voor terug. 

·     Maak waar wat je belooft en maak daarmee van je klanten échte ambassadeurs!

·     Zorg voor aanbevelingen op je LinkedIn profiel. Laat klanten vertellen waar je hen mee hebt geholpen en wat het resultaat is geweest. Geheid dat dit andere klanten triggert!

·     Word de GO-TO person uit jouw branche. Als mensen nadenken over jouw expertise, moeten ze maar aan één persoon denken en dat ben jij!

Wat levert vertrouwen je op?

–      Je claimt je autoriteit en EXACT jouw ideale klant neemt met jou contact op

–      Je verkoopgesprekken worden eenvoudiger

–      Je omzet gaat omhoog

–      Je gaat je potentieel leven: je leeft het leven dat jij graag wilt (je leeft je waarom)

Dat je verkoopgesprekken een stuk eenvoudiger worden als prospects je vertrouwen merk ik steeds duidelijker. Zo ook toen ik een LinkedIn VIP-dag had gegeven aan Femke Hogema, trainer/ spreker bij Profit First Nederland. Het feit dat zij mijn klant was, gaf andere ondernemers zoveel vertrouwen dat ik daarna ook echt moeiteloze verkoopgesprekken voerde. Mijn prospects hadden al voordat ons gesprek plaatsvond, besloten klant bij mij te willen worden:-)

Wil jij ook moeiteloos meer klanten aantrekken via LinkedIn en zo alleen nog maar met de leukste klanten werken? Schrijf je dan in voor mijn online training, waarin ik nóg meer strategieën met je ga delen om juist dát te realiseren!

Laat een reactie achter