AND/ OR-regel bij LinkedIn adverteren
Masja Slootweg
Ik kom met regelmaat tegen dat ondernemers of bedrijven, die zelf LinkedIn adverteren inzetten, een belangrijk onderdeel om de juiste doelgroep te kunnen targeten niet goed begrijpen en dus verkeerd toepassen. En dat is zonde, want dan gaat het eigenlijk in de basis al mis. Want het juist targeten van je doelgroep is stap nummer 1 om goed draaiende advertenties te realiseren. Vandaar hier een korte uitleg over de AND/OR optie 🙃.
AND: maakt je LinkedIn advertentiedoelgroep heel specifiek en dus klein(er)
Als je verschillende targeting opties toepast en wilt combineren (zoals bijvoorbeeld functietitel, bedrijfsgrootte en branche) dan werkt de AND-optie als trechter. De doelgroep moet in dat geval aan álle criteria voldoen. Gevolg: je houdt een kleine doelgroep over. In de LinkedIn Campagne Manager zorg je ervoor dat je na elk criterium dat je invoert, je daarna jouw doelgroep verder verfijnt.
Als voorbeeld laat ik je hier zien wat het effect is als je kiest voor deze criteria met de AND-functie:
- Functietitel: HR-manager
- Bedrijfsgrootte: 1.000 of meer medewerkers
- Branche: bankwezen
De doelgroep is 450 personen groot:
OR houdt je LinkedIn advertentiedoelgroep heel breed en dus gro(o)t(er)
Deze optie gebruik je juist als je je target audience heel breed wilt houden. In dit voorbeeld dus: HR managers, óf mensen die in een bedrijf met meer dan 1.000 medewerkers werken óf mensen die in de branches bankwezen of verzekeringen werken. De doelgroep moet in dit geval aan één van de criteria voldoen. Gevolg: je doelgroep blijft groter, want alle doelgroepen tellen bij elkaar op. Als we dit voorbeeld uitwerken in de LinkedIn Campagne Manager is dit het resultaat:
De doelgroep is 2,2 miljoen personen groot:
Tip!
En dan nog een laatste tip: mocht je tijdens je doelgroep selectie erachter komen dat je tóch een vergissing hebt gemaakt en dat OR eigenlijk AND moest zijn (of andersom): klik dan op het woordje OR of AND en dan krijg je de mogelijkheid om dat direct aan te passen, zonder dat je de selectie die je al hebt gemaakt, kwijtraakt en je dus weer van voren af aan moet beginnen.
Wil je meer weten over LinkedIn adverteren, vraag dan mijn gratis checklist LinkedIn adverteren aan. In 8 stappen draai jij je eerste LinkedIn campagne!