5 Strategieën om het LinkedIn algoritme te kraken
Masja Slootweg
Ik deel in dit blog 5 strategieën met je om het bereik van je berichten op LinkedIn te vergroten, ondanks (of juist dank zij) het LinkedIn algoritme. En bereik wil je, want hoe groter je bereik des te meer profielbezoeken (tot wel 6x meer). En als die bezoekers ook nog je ideale klanten zijn, dan ben je helemaal goed op weg naar meer goed betalende klanten!
Alle social media platformen werken trouwens met een eigen algoritme. Het is een gecompliceerde formule dat ervoor zorgt dat we niet álle berichten in onze timeline te zien krijgen en dat de berichten die we wel zien zo relevant mogelijk zijn. Hoe de formule precies werkt is niet bekend en wijzigt ook steeds weer.
Om de code te kraken heeft Just Connecting een groot onderzoek gedaan en de resultaten daarvan gedeeld in het rapport “Full Report LinkedIn Algorithm july 2019’’. Hieronder de 5 belangrijkste strategieën aangevuld met mijn eigen inzichten en tips.
1) Like, comment or share
Wat levert nu meer bereik op: het liken van je bericht, het geven van commentaar op je bericht of als mensen je bericht delen? Een vraag die mij ook regelmatig wordt gesteld en ik nu dus niet alleen vanuit mijn ervaring maar ook met de juiste onderbouwing kan beantwoorden!
Het rapport zegt er dit over:
- Commentaren zijn de échte motor om je bereik te vergroten
- Likes hebben maar 50% impact
- Delen heeft zelfs nog minder impact, namelijk 25%
Deze uitkomsten passen helemaal bij de recente uitspraken van LinkedIn dat aangeeft dat het erom gaat dat je interactie hebt met je netwerk. Kortom: ga het gesprek aan met je netwerk en hou het persoonlijk! En een gesprek bouw je eenvoudiger op via comments dan via een like of een share.
Vraag dus in je bericht altijd om een reactie (en niet om te delen) én reageer ook op elke reactie die je krijgt. Daarmee realiseer je 250% meer views en interactie van anderen. Best het uitproberen waard toch?
Ik ben niet verbaasd over deze uitkomsten om zo meer bereik te realiseren. Mijn stelling is: mensen doen zaken met mensen. Dus hou het persoonlijk en reageer als anderen reageren. Dat doe je in het normale leven toch ook?
2) Externe link in je bericht of in het commentaar?
LinkedIn wil, net als andere social media platformen, de bezoeker zo lang mogelijk op zijn eigen platform vasthouden, omdat ze dan waardevoller zijn voor adverteerders. Hoe je je bericht vormgeeft heeft direct consequenties voor je bereik, blijkt uit dit onderzoek.
Als een bericht met foto 100% bereik realiseert, wat gebeurt er dan als je daar een variatie in aanbrengt? Zie hieronder de resultaten:
Alleen tekst:
+ 20 – 50%
Tekst + documenten :
+ 50 – 80%
Native video (inclusief Vimeo): + 20
–70%
Tekst met een externe link:
-/- 25 – 50%
Youtube video:
-/-
10 – 40%
Blogs :
-/- 150 – 250%
Externe link zonder tekst:
-/- 50 – 80%
Een tip is om bij een externe link naar bv. je website, om die niet meer in je tekst, maar als commentaar op te nemen. Wat ook kan is je bericht eerst zonder link te plaatsen, en via bewerken weer met link. Daarmee omzeil je het algoritme.
3) Hashtags
Linkedin introduceerde hashtags om relevante topics en discussies eenvoudiger in je timeline te ontdekken. Maar ook om berichten van niet-connecties over dit onderwerp te vinden, waarover zo meteen meer.
Uit het onderzoek blijkt dat als je hashtags gebruikt in je berichten dat dit een positieve invloed heeft op het aantal views en waarschijnlijk ook op de interactie (engagement) van je bericht. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport*:
- hashtags beïnvloeden het algoritme
- als je geen hashtags gebruikt dan heb je 50% minder impact in je feed
- drie hashtags blijken het magische aantal
- een overload aan hashtags heeft een negatieve invloed op het aantal views en engagement
- het is zelfs beter om geen hashtags te gebruiken dan meer dan 6
Mijn aanvullende tips hierover:
- Bepaal voor jezelf de drie belangrijkste hashtags, die bij jouw aanbod, doelgroep en profilering passen.
- Check in de zoekbalk van LinkedIn of deze hashtags vaker worden gebruikt en voldoende worden gevolgd door andere gebruikers. Zo niet, kies dan andere hashtags, zodat je ook beter gevonden kan worden door niet-connecties.
- Hashtags zijn onlosmakelijk verbonden met je contentstrategie. Iets wat veel ondernemers best lastig vinden. Om inspiratie op te doen kun je op LinkedIn op zoek gaan naar andere berichten met jouw gekozen hashtags en daar zelf een update of blog over schrijven. Let op: doe wel aan bronvermelding als dat aan de orde is.
Een slimme en doordachte contentstrategie is één van de vijf strategieën die ik mijn klanten leer om meer klanten via LinkedIn aan te trekken. Wil je meer weten over deze strategieën? Kom dan naar mijn gratis online training: www.masjaslootweg.nl/online-training
Prima tips, Ik vind ze leuk.