10 hacks om het LinkedIn algoritme te omzeilen
Masja Slootweg
Het LinkedIn algoritme is een black box; het bepaalt welke berichten je wel of niet ziet in je timeline. LinkedIn zet vol in op interactie tussen mensen. Dát is wat ze willen stimuleren. Hoe meer interactie des te groter is het bereik. Zo blijf je, ondanks dat het allemaal online is, toch het gevoel hebben dat je écht in contact staat met je connecties. Wat weer een belangrijke reden is om actief te blijven op het platform. En dat past weer in de doelstellingen van LinkedIn 😉
Het lastige is dat het algoritme steeds weer door LinkedIn wordt aangepast. Net zoals Facebook dat doet en Google met de Google zoekresultaten. Gelukkig zijn er dan mensen zoals Richard van der Blom, die -samen met anderen- onderzoek doet naar dit algoritme en de uitkomsten elk jaar deelt met zijn netwerk. Waarvoor dank 🙂
Ik deel graag met jullie de 10 belangrijkste resultaten uit zijn onderzoek en vul dat aan met mijn eigen inzichten en tips, zodat jullie het komende jaar weer goed vooruit kunnen en je niet tegen laat houden door minder bereik als gevolg van dat algoritme. Let’s do this!
1. Een ‘All-star’ profiel boost je bereik
Zoals je misschien wel weet ‘rankt’ LinkedIn je profiel naar hoe jij je profiel hebt ingevuld. Zo kunt je ‘beginner’ zijn, een ‘intermediate’ of al een ‘all-star‘-profiel hebben. En uit het onderzoek blijkt dat deze ranking effect heeft op het bereik van je berichten. Namelijk:
- All star: 1,5 x een normale bereik
- Intermediate: een normaal bereik
- Beginner: 0,5 x je normale bereik
Dit onderstreept maar weer eens mijn mening dat áls je LinkedIn actief wilt gaan inzetten om zichtbaar te worden en je netwerk uit te breiden, je altijd begint met het professionaliseren van je profiel. Dit is nou eenmaal de basis, die moet staan als een huis! Is alles goed ingevuld? Voelt jouw ideale klant zich direct aangesproken door je kopregel? Zo niet, vraag dan hier mijn 3 stappen voor het schrijven van die kopregel aan. Heb je de juiste zoekwoorden gebruikt? Straalt je profiel vertrouwen uit? Heb je alle onderdelen ingevuld? Maak je gebruik van voldoende visuele elementen? Nu de ranking ook nog eens effect blijkt te hebben op je bereik, is het reden te meer om hier werk van te maken.
2. Gebruik hashtags
Hashtags zijn niet meer weg te denken uit social, en dus ook niet uit LinkedIn. Daar waar vorig jaar nog de richtlijn was om max. 3 hashtags te gebruiken in je updates, blijkt uit het onderzoek van 2020 dat je een maximaal bereik realiseert met maximaal 9 hashtags. Dit zijn de conclusies:
- Berichten met minder dan 3 of meer dan 10 #’s realiseren 20-40% minder bereik dan berichten met 3-9 hashtags.
- De plek waar je de hashtag plaatst (in het bericht of achter elkaar onder aan het bericht) heeft geen effect op het bereik.
- Als je hashtags gebruikt met een groot aantal volgers (> 100.000 volgers), dan is dat van positieve invloed op je bereik.
- Het zou zomaar kunnen dat hashtags de nieuwe manier worden om communities vorm te geven, dus maak er strategisch gebruik van!
Mijn aanvullende tips hierover:
- Bepaal voor jezelf de belangrijkste hashtags, die bij jouw aanbod, doelgroep en profilering passen. Afhankelijk van de inhoud van je bericht varieer je met deze #’s.
- Check in de zoekbalk van LinkedIn of deze hashtags vaker worden gebruikt en kijk naar het aantal volgers. Zijn er weinig volgers, kies dan andere hashtags, zodat je ook beter gevonden wordt door niet-connecties.
- Staar je echter niet blind op alleen maar hashtags met veel volgers. Je kunt ook je eigen hashtag verzinnen en die consequent onder elk bericht plaatsen. Mensen die meer van jouw updates willen ontvangen, hoeven dan alleen maar jouw hasthag te gaan volgen en zo creëer je dus eigenlijk je eigen community!
- Hashtags zijn onlosmakelijk verbonden met je contentstrategie. Iets wat veel ondernemers best lastig vinden. Om inspiratie op te doen kun je op LinkedIn op zoek gaan naar andere berichten met jouw gekozen hashtags en daar zelf een update of blog over schrijven. Let op: doe wel aan bronvermelding als dat aan de orde is.
3. Hou de aandacht vast bij je content (dwelltime)
Sinds mei van dit jaar meet LinkedIn de ‘dwelltime’ oftewel, hoelang iemand bij jouw bericht blijft ‘hangen’. Uit het onderzoek blijkt dat het niet langer gaat om iemands aandacht te kríjgen, maar vooral om dat te behóuden. Om mensen langer naar jouw updates te laten kijken, is het dus belangrijk je content te verrijken.
Dus:
– Maak gebruik van de maximale lengte van je bericht (1300 tekens)
– Voeg een document toe (+ 40-60% bereik)
– Voeg een video toe (zgn. ‘native’ video, dus uploaden van je computer: +20-40%)
– Berichten met minder dan 3 regels tekst realiseren 20% mínder bereik.
Tip van mij: sluit met je content en berichten aan bij de grootste problemen of verlangens van je doelgroep. Waar worstelen ze mee of wat willen ze bereiken? Bepaal daarnaast voor jezelf jouw belangrijkste topics en ga daar content over delen. Geheid dat je zo stap voor stap bouwt aan je autoriteit, zodat mensen met jóu contact opnemen in plaats van andersom omdat je nou eenmaal goed tussen die oren blijft hangen als je duidelijke topics kiest die passen bij jouw profilering.
Kies naast de topics ook de contentvormen uit die bij jou en je doelgroep passen. Het staatje hierboven brengt je vast op goede ideeën.
Een slimme en doordachte contentstrategie is één van de vijf strategieën die ik mijn klanten leer om meer klanten via LinkedIn aan te trekken. Wil je meer weten over deze strategieën? Kom dan naar mijn gratis online-training: www.masjaslootweg.nl/online-training.
4. Wees voorzichtig met taggen
Het taggen van mensen of bedrijven in je bericht zorgt niet automatisch voor een groter bereik. Sterker nog: je wordt ‘afgestraft’ als de getagde personen of bedrijven niet reageren of zichzelf untaggen uit het bericht.
Als je meerdere mensen tagt moet minimaal 50% reageren om het positief te laten uitpakken en dus meer bereik te realiseren. Als minder dan 25% van de getagde personen of bedrijven reageert dan ziet LinkedIn dat als spam waardoor je bericht 20-30% minder views krijgt.
Doe het dus alleen als het taggen van toegevoegde waarde is en de persoon of het bedrijf in kwestie daadwerkelijk samen met jou aan iets heeft gewerkt of als je iemand wilt bedanken.
5. Externe links kunnen weer!
Met een externe link realiseer je een langere dwell-time en daardoor realiseer je 10 – 25% meer bereik. Ik ga er dan vanuit dat de tijd die iemand doorbrengt op je website dan meegenomen wordt in deze dwell-time (hoe lang iemand je post bekijkt).
Waar plaats je de externe link?
- Het beste is om je post in eerste instantie te plaatsen zonder link, dan te bewerken (via de 3 puntjes), de link toe te voegen en dan wederom te publiceren.
- De twee na beste manier is om de link direct in je bericht te plaatsen en te publiceren*.
- Plaats de link in elk geval NIET in de eerste comment onder je eigen bericht. Als er meerdere comments volgen, moeten mensen op zoek naar je link en daar zal niet iedereen de moeite voor nemen.
Let op: een bericht met 2 links realiseert 25% minder views. En als je 3 links plaatst dan bereik je zelfs 40% minder mensen. Bepaal dus één duidelijke Call-to-Action (CTA).
* Dit is op zich goed nieuws want dat betekent dat we weer gebruik kunnen maken van externe tools, zoals Hootsuite of Buffer om onze berichten in te plannen. Maar: daarmee realiseer je helaas wel iets minder bereik, namelijk 8-15% minder. Dus weeg het gemak dat je ervan ervaart af tegen het kleine verlies aan bereik.
6. Liken of commentaar krijgen?
- Als je bericht binnen de eerste twee uur na plaatsing likes krijgt, dan heeft dat een positief effect op het bereik.
- Een commentaar daarentegen krijgt twee keer meer views dan een like! Dit is dus echt de aanjager als we het over bereik hebben.
- Als je een ontvangen commentaar binnen 24 uur een like geeft heeft dat een positief effect op je bereik. Onthou deze ook als je het aantal views op je bedrijfspagina wilt verhogen! Maar als je binnen twee uur een ontvangen commentaar beantwoord met een reactie, dan wordt je post langer in de timeline vertoond. LinkedIn wil discussie zo bevorderen!
- Een bericht delen door op de share knop te klikken wordt door LinkedIn gezien als duplicated content (dubbele content) en realiseert slechts 10-15% van het aantal views dan als je op het bericht reageert met een comment. Dus vraag je medewerkers niet om een bericht op de bedrijfspagina te delen, maar laat ze commentaar geven in een reactie onder het bericht!
Ik ben niet verbaasd over deze uitkomsten om zo meer bereik te realiseren. Mijn stelling is: mensen doen zaken met mensen. Dus hou het persoonlijk en reageer als anderen reageren. Zo bouw je ook aan de verbinding met je connecties.
7. Soort bericht
Ik krijg vaak de vraag welke vorm van content het meeste bereik realiseert. Het onderzoek heeft daar heldere conclusies over:
- Een bericht met alleen tekst of met beeld realiseert 25-50% meer bereik.
- Een update met tekst en een document (slideshow) realiseert 40-60% meer bereik.
- Het plaatsen van een native (of Vimeo) video geeft 20-40% meer bereik. Het ideale videobericht bevat een video die korter duurt dan 1 minuut, met een vierkant formaat en die ondertiteld is (want 50% van de videokijkers bekijkt de video zonder geluid).
- De volgende opties realiseren een negatieve impact op het bereik:
- Voorgeprogrammeerde opties (zie afbeelding hieronder) -/- 25-50%
- Polls (opiniepeiling) -/- 10-30%
- YouTube video -/- 30-55%
- Blogposts op LinkedIn -/- 70-90%
8. Nieuwsbrief vs. Blog
Het plaatsen van een artikel oftewel blog op LinkedIn resulteert al jaren in een minimaal bereik. Een artikel of blog dat net zoveel interactie krijgt als een gewone update realiseert desondanks 70-85% minder views. Raar maar waar.
LinkedIn rolt nu een nieuwe functionaliteit uit: de LinkedIn nieuwsbrief. LinkedIn leden kunnen zich hiervoor inschrijven. Als er dan weer een nieuwsbrief verschijnt dan krijgen de leden die zich daarvoor hebben ingeschreven op twee manieren melding van:
– Ze ontvangen een melding op LinkedIn
– Ze ontvangen de Nieuwsbrief ook via de mail.
De eerste resultaten zijn veelbelovend: het aantal views van LinkedIn nieuwbrieven ligt 4x hoger dan de normale blogfunctionaliteit!
9. Hoe vaak plaats je een bericht?
Deze is voor het eerst opgenomen in het onderzoek en het sluit helemaal aan bij mijn eigen ervaring. Veel mensen willen weten hoe vaak je per week moet posten. Elke dag? Meerdere keren per dag? Of twee keer per week? Uit het onderzoek blijkt dat daar geen vaste formule voor is. Het bepalen van je ritme is afhankelijk van hoe goed je eerder geplaatste bericht het nog doet. Krijg je nog steeds reacties? Dan kun je het beste even wachten met het plaatsen van nieuwe content.
LinkedIn wil namelijk niet twee keer iets van dezelfde auteur in de timeline laten zien. Als je je 2e bericht op dezelfde dag zou plaatsen, gaat LinkedIn deze post testen, waardoor je eerste bericht even minder getoond wordt. Doet je 2e bericht het goed, dan ontvangt je eerste bericht 50% minder views. En als je 2e bericht het niet zo goed doet, zal je eerste bericht alsnog 20% minder views realiseren.
Volgens mij is dit heerlijk nieuws voor iedereen die de druk voelt om elke dag iets te moeten posten. Dat hoeft dus niet. Wacht gewoon de resultaten even af van je eerder geplaatste bericht. Pas als je daar echt een daling in reacties ziet, wordt het tijd voor een nieuwe update!
De beste tijd om iets te posten is trouwens tussen 8 en 10 uur in de ochtend (zeker op dinsdag). Op zaterdag en zondag zijn maar 50% van de gebruikers actief op LinkedIn en plaatst slechts 25% van hen. Dus als je wilt opvallen kun je best een keer in het weekend je bericht plaatsen om te zien wat het doet. Daarbij geldt ook: statistieken zijn interessant, maar ga je eigen ervaring opbouwen en analyseer wat het voor je doet!
10. De impact van je SSI-score op je bereik
Je Social Selling Index heeft ook dit jaar nog steeds invloed op je bereik. Als je iets op LinkedIn plaatst wordt dit bericht allereerst getoond aan jouw “eerste organische batch” van connecties. De grootte van deze eerste batch is afhankelijk van je SSI-score én hoe je profiel wordt ‘gerate’ (all-star profiel).
Het onderzoek toont de volgende statistieken:
SSI-Score Bereik
>90% 150%
75-90% 125%
60-75% 100% (gemiddeld bereik)
45-60% 75%
30-45% 50%
<30% 25%
De Social Selling Index (SSI) is een gratis tool van LinkedIn en is onderdeel van het betaalde pakket LinkedIn Salesnavigator. LinkedIn claimt dat hoe hoger deze score is (max 100%) hoe eenvoudiger het is om klanten aan te trekken; dit resulteert in 45% meer kans op verkopen! Interessante materie dus.
Bereken hier jouw SSI score: www.linkedin.com/sales/ssi. Wil je weten hoe je deze score moet verhogen om zo eenvoudiger meer klanten via LinkedIn aan te trekken? Meld je dan aan voor mijn gratis webinar Moeiteloos Meer klanten via LinkedIn via https://masjaslootweg.nl/online-training/ Tijdens dit webinar deel ik 5 strategieën voor meer klanten via LinkedIn, maar leg ik ook de SSI score uit en welke stappen je kunt zetten om die te verhogen.
Bronvermelding: Met dank aan Richard van der Blom van Just Connecting. Lees alle conclusies uit zijn onderzoek (Engels): https://www.linkedin.com/pulse/newsletter-4-linkedin-algorithm-research-2020-you-van-der-blom/#